pátek 19. června 2015

Přečtěte si, jak chutná masala

Moc ráda čtu články o Češích (nebo Slovácích) žijících v zahraničí. Jak v zemích, které jsou nám relativně blízké, tak v místech, která jsou pro nás přinejmenším exotická. K blogu Ako chutí masala - dnes už Recepty z Indie jsem se sice dostala jiným způsobem, v tomhle článku obojí spojím.


Tak jako na mnoho jiných věcí na internetu jsem blog Slovenky žijící v Indii Michaely Samant objevila docela náhodou: hledala jsem indické recepty, které by byly zvládnutelné pro kuchařského amatéra, jako jsem já. Po prohlédnutí jejího úctyhodného portfolia receptů jsem se dostala taky k článkům, ve kterých píše o své rodině a životě v Indii. Právě zážitky od lidí, kteří v nějaké zemi dlouhodobě žijí (a ještě k tomu jsou vám kulturně blízcí), jsou podle mě nejlepší způsob, jak se dozvědět víc, když tušíte, že se tam asi v nejbližší době nepodíváte (a třeba po tom ani moc netoužíte). Když jsem zjistila, že na Slovensku už v roce 2013 vyšla Michaele knížka s názvem Ako chutí masala, při návštěvě Slovenska jsem si ji hned koupila. (Až doma jsem zjistila, že už vyšla i v češtině, takže na Slovensko pro ni nemusíte!)

V knize se dozvíte všechno o tom, jak se holka z Myjavy dostala do Indie: jak se přes internet seznámila se svým budoucím manželem, jak ji požádal o ruku, jak přijela poprvé do Indie a rozhodla se zůstat. Jak se jí narodily dvě dcery, jak se s rodinou mnohokrát stěhovala... a jak postupně ovládla indickou kuchyni. Michaelina kulinářská cesta mi dává naději, že ještě není nic ztraceno. Když přijela do Indie, neuměla uvařit skoro nic a zoufale hledala ve městě krámek, kde by prodávali "naše" máslo. Dnes v Indii žije už víc než deset let a seznam receptů, které už publikovala na blogu, mluví za vše. Několik receptů najdete taky v knížce.


Trochu mě zklamalo, jak je knižní Ako chutí masala úzká a jak jsou jednotlivé kapitolky krátké. Určitě se dozvíte plno zajímavých věcí, pokud toho - podobně jako já - o Indii moc nevíte, přesto jsem ale čekala trochu podrobnější vyprávění o každodenním životě. Možná si to Michaela nechává na další díl. Mezitím každopádně zkuste některé z jejích receptů - ale připravte se na to, že některé ze surovin, které se v Indii běžně používají, se u nás dají těžko sehnat, nebo jsou dost drahé.

(Články, které posílají Češi žijící v cizině, najdete pravidelně např. v rubrice Bydlení na iDnes.cz. Ty se týkají především bydlení, jak název napovídá. V poslední době mě zaujal třeba ten z vesnice na Kubě, z Vietnamu nebo z Číny. Archiv článků najdete tady. Komplexnější články jsou třeba v rubrice Češi v cizině na Lidovky.cz. Naposledy jsem četla o Nigérii a nedávno se objevil taky krátký příspěvek o Indii.)

Žádné komentáře:

Okomentovat