úterý 24. listopadu 2015

3 čtecí tipy

Dnes mám pro vás 3 tipy, jak trochu ozvláštnit čtecí rutinu, protože občas se čtení prostě stane něčím, co bychom měli/chtěli dělat, ale zrovna se nám do toho nechce. Zkuste číst trochu jinak!


1. Čtení náhlas
Taky vám připadá, že vaše rodina tráví až moc času u televize? Kam zmizely ty časy, kdy vám rodiče před spaním předčítali a vy jste se těšili na každou další kapitolu? Zkuste si (zase) společně číst! Příběhy ožijí úplně jiným způsobem. Pokud trávíte společně málo večerů, doporučuju životopisné knihy nebo knihy, ve kterých je množství kratších příběhů nebo kapitol o různých tématech. Určitě ne romány nebo nějaké napínavé příběhy - za dva týdny se budete těžko dostávat do příběhu a časem vás to otráví. Můžu doporučit životopis Věry Čáslavské (recenze) a příběhy manželek českých a československých prezidentů Deset žen z Hradu od Pavla Kosatíka. Chybu určitě neuděláte ani s Aristokratkami (recenze) nebo Arabským světem (recenze). A doma máme připravené příběhy manželek českých a československých premiérů Po boku od Petra Zídka.


2. Audioknihy
Před pár lety mě napadlo začít sérii Vampire Academy poslouchat, místo číst. A byl z toho jeden z mých nejlepších knižních zážitků. Dávno po tom, co jsem šla do postele, jsem ve tmě zírala do stropu a promítala si na něj to, co jsem poslouchala, protože to bylo TAK SUPER! Jsem si jistá, že by se mi to líbilo, i kdybych to četla klasicky, ale takhle to bylo prostě jiné a zajímavější. Každá postava má svůj specifický hlas, podle kterého ji identifikujete, a na začátku a na konci je hudba, kterou budu mít s Vampire Academy už navždycky spojenou. Chtěla bych říct, že to platilo u všech, ale pravda je taková, že jsem poslouchala jenom první tři díly a Rose a ostatní mám nejvíc spojené s vypravěčkou Khristine Hvam, která byla úžasná. Další díly už ale namluvil někdo jiný a už od začátku mi to vůbec nesedělo. Prostě to nebyla ta Rose, kterou jsem poslouchala už tolik hodin předtím, a nechtěla jsem si zkazit zážitek. Takže: audioknihy jsou super, pokud je super vypravěč. A taky neobyčejně praktické. Prostě se procházíte nebo přebíháte z jednoho místa na druhé a můžete při tom poslouchat svoji knihu, místo abyste ji nesli v ruce, protože všude je plno lidí nebo máte plné ruce nebo je zima. Doporučuju mít lepší sluchátka, než mám já, protože zjistíte, že je hluk v místech, kde byste to ani nečekali, a pak musíte pořád upravovat hlasitost. A v metru se nedá poslouchat vůbec (pokud to není vážně tak napínavé, že se spokojím i s budoucí nedoslýchavostí).


3. Zkuste cizí jazyk!
K čemu ty roky učení ve škole jsou, když ne k tomu, abyste angličtinu/němčinu/francouzštinu atd. používali? Uznávám, že na začátku je to trochu děsivé. Kniha, kterou bych normálně přečetla za pár dní, mi trvala několik týdnů. U ruky jsem měla slovník a každé slovíčko, které jsem nevěděla, jsem hledala. Ale vydržela jsem (hlavně kvůli všem těm YA knihám, které vycházely v angličtině a česká vydavatelství si toho boomu všimla až po několika letech). Pak jsem se zbavila slovníku - plno slovíček si jde domyslet, věřte mi. A dneska už mám za sebou i pro mě zatím největší výzvu - první dvě knihy ze Song of Ice and Fire/Game of Thrones, a chystám se na další. Pokud se bojíte začít z "opravdickými" knihami, zkuste nejdřív převyprávěné příběhy, které vycházejí v různých úrovních. Většinou strašně šidí děj, ale aspoň si vyzkoušíte, že to jde. Za poslední roky se hodně zlepšila nabídka anglických knih v českých knihkupectvích, v každém větším Luxoru nebo Dobrovském je velký výběr, často za nižší ceny než na Book Depository.

2 komentáře:

  1. Musím přiznat, že čtení nahlas mě fajt neláká. Nemyslím si, že bychom se doma lehce shodli na knize - a už vůbec ne na čase, kdy by se mělo číst. A obecně je pro mě čtení spíš věcí osobní (a poslední dobou bohužel taky něčím, co kvůli nedostatku času provozuju výhradně v městské dopravě).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mě je osobní spíš román/beletrie, ale u "non-fiction" mi nevadí to sdílet s někým jiným. Třeba ty manželky prezidentů bylo moc fajn číst společně!

      Vymazat